دليل اصلي جمع
آوري ماهواره چيست!؟

«با برخوردهای قهرآمیز نمی توان استقبال از ماهواره را در بین مردم کاهش داد و بهترین کار فرهنگ سازی برای استفاده صحیح و بهینه از رسانه هاست چراکه باید سواد رسانه ای را افزایش دهیم تا مردم در انتخاب دچار اشتباه نشوند.»

طرح ممنوعیت ماهواره در سال ۱۳۷۳در مجلس ایران تصویب شد و از آن زمان پلیس برنامه های متعددی را برای جمع آوری دیش های ماهواره ای اجرا کرده است، پلیس تهران عملیاتی را برای جمع آوری تجهیزات دریافت شبکه های تلویزیونی ماهواره ای در تهران شروع کرده و افرادی را که یک بار ماهواره آنها جمع آوری شده و دوباره دیش ماهواره نصب کرده بودند، به دادگاه معرفی کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، با گذشت يک ماه از آغاز طرح جمع آوري ديش هاي ماهواره در سطح کشور که با ورود ماموران نيروي انتظامي به بام خانه ها و جمع آوري ديش ها صورت مي گرفت، اين طرح با ورود ماموران يگان ويژه نيروي انتظامي به منازل شهروندان تهراني براي جمع آوري ديش هاي روي تراس و بالکن ها وارد مرحله دوم خود شد.
این عملیات از شهرک اکباتان شروع شده که ساختمان های بلند دارد و پلیس با استفاده از عملیات "راپل" (فرود از بلندی با طناب) دیش هایی را که در طبقات مختلف روی پنجره ها و بالکن نصب شده بود، جمع آوری کرده است.

امااین حاکمیت قانون است که هیچ فردی، ازقانون بالاترنیست و بایدبه آن عمل کند، ازمدتی پیش دوباره جمع آوری دیش های ماهواره دیده می شود و این موضوع درحالی اتفاق می افتدکه اکنون نیمی از جمعیت ساکن در کلانشهر تهران، دارای ماهواره اند ومیزان رشد نفوذ ماهواره در بین خانواده های شهرنشین به طور متوسط،سالانه 10 درصد افزایش می یابد.

به موجب قانون ممنوعیت استفاده از تجهیزات ماهواره ای مصوب ۱۳۷۳ ورود، توزیع و استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره جز در مواردی که قانون تعیین کرده است ممنوع است و وزارت کشور موظف است با استفاده از نیروهای انتظامی نسبت به جمع‌آوری تجهیزات دریافت ‌از ماهواره اقدام کندوبنابرهمین قانون پلیس دور جدیدی از مبارزه با استفاده کنندگان از ماهواره را شروع کرده و می گوید تنها مجری این قانون است .

قانونی که پس ازگذشت یک دهه همچنان به قوت خود باقی است و مجوز استفاده از تجهیزات گیرنده برنامه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای رافقط به سازمانها و دستگاههای دولتی می دهد. قانونی که کارشناسان با نحوه و چگونگی آن مشکل دارند و می گویند نیازمند تغییر است اما کماکان قوانین مربوط به این تجهیزات، همچنان دسترسی مردم را منع و برای دارندگان گیرنده ماهواره ای، جریمه های 100 تا 300 هزار تومانی در نظر می گیرد.

قانونی که اسماعیل احمدی مقدم،رئیس پلیس کشور درخصوص بورس شدن دوباره آن دراین روزهامی گوید:« قانون منع استفاده از ماهواره به دلایل مختلف در سالهای اخیر در حال متروک شدن بود ولی به هر جهت سیاست گذاری است که شده و جمع آوری ماهواره های آشکار در روزهای اخیر به همین دلیل صورت می گیرد.»
به عبارتی این مقام مسئول می گوید، مجبور است که اجرا کند اگرچه ارگان تحت نظارتش باآن موافق نباشد.
محمدجمشیدی ،جامعه شناس درآسیب شناسی این موضوع می گوید: ممنوعیت ماهواره نمی تواند تا ابد دوام داشته باشد و قانونگذاران و صاحبنظران مجبورند در قوانین منع دریافت امواج ماهواره ای تجدید نظر کنند، چراکه گفتن این جمله که ماهواره ممنوع است و برخورد می کنیم، جواب نمی دهد.

جمشیدی باتوضیح بیشتردراین خصوص می گوید:«با برخوردهای قهرآمیز نمی توان استقبال از ماهواره را در بین مردم کاهش داد و بهترین کار فرهنگ سازی برای استفاده صحیح و بهینه از رسانه هاست چراکه باید سواد رسانه ای را افزایش دهیم تا مردم در انتخاب دچار اشتباه نشوند.»

این استاد دانشگاه همچنین تصریح می کند:« نمی‌توان با ورود تکنولوژی های جدید مقابله کرد و هر اقدامی در این راستا با شکست مواجه می‌شود بنابراین باید با بومی‌سازی این ابزار شرایط استفاده مردم از آن را فراهم کرد.»
درهرحال بر خلاف قوانین حاکم بر کشور برای استفاده نکردن از ماهواره، شاهد رشد 30 درصدی در استفاده از ماهواره هستیم و قانون استفاده نکردن از ماهواره کارایی خود را از دست داده است و بایداستفاده صحیح از ماهواره را بیاموزیم و بیاموزانیم چرا که به گفته این جامعه شناس ممنوعیت مطلق به صلاح جامعه نیست ونمی توان با نفی موضوع ، مشکلی را حل کرد بویژه در حال حاضر که بیشتر مردم بخصوص جوانان اوقات فراغت خود را با ماهواره پر می کنند.

معاون پارلماني نيروي انتظامي نيز با تشبيه ماهواره به زن خياباني گفت: همانطور كه ما به عنوان ضابط قضايي مكلفيم با يك معتاد خطرناك كنار خيابان يا با يك زن خياباني برخورد كنيم، مكلفيم ديش‌‏هاي ماهواره‌‏ها را نيز جمع‌‏آوري كنيم. نحوه برخورد نيروي انتظامي با اين موضوع به گونه‌‏اي نبوده است كه ما قبلا وارد حريم‌‏خانه شويم و بعد به تراس راه پيدا كنيم بلكه جمع‌‏آوري ديش‌‏ها از پشت بام و تراس‌‏هاي مستقل صورت گرفته است!

فرماندهان نيروي انتظامي و مجريان طرح جمع آوري ماهواره از منازل شهروندان در حالي همچنان بر ورود نيروهاي يگان ويژه به منازل و آپارتمان ها را تکذيب مي کنند که دسترسي به بيشتر تراس ها و بالکن هاي منازل تنها ازداخل آنها ميسر است. ازسويي نيز از هفته گذشته و آغاز مرحله دوم اين طرح تاکنون بسياري از شهروندان تهراني به ورود نيروي انتظامي به منازل و حريم خصوصي خود اعتراض کرده اند.

ورود به حريم خصوصي شهروندان براي جمع آوري تجهيزات ماهواره در حالي در روزهاي اخير صورت مي گيرد که بسياري از کارشناسان مسايل حقوقي معتقدند ورود به هر حريمي نياز به حکم قضايي اختصاصي داشته و استفاده از يک حکم يا دستور کلي قضايي و انتظامي براي ورود به حريم شخصي شهروندان مغاير با قانون بوده و حقوق شهروندي را نقض مي کند.

محمدي فرد معاون پارلماني نيروي انتظامي در توجيه تاخير بسيار طولاني اجراي اين قانون و اينکه چرا اکنون اين طرح با شدت پيگيري مي شود، گفت: اين بار اول نيست كه ما اين كار را انجام مي‌‏دهيم. اما طبيعي است در شرايطي كه تظاهر به اين خلاف در جامعه زياد شده است، برخوردها هم شدت پيدا كرده باشد. اقدام نيروي‌‏انتظامي در جمع‌‏آوري ماهواره در حد اقدام عليه جرم علني است، يعني با افراد يا مجموعه‌‏هايي كه ديش‌‏هايشان در معرض ديد است، برخورد مي‌‏شود.

گفتني است در حالي معاون پارلماني نيروي انتظامي استفاده از تجهيزات ماهواره را خلاف کاري دانسته و از تشديد تظاهر به خلاف سخن گفته است که بنا بر آمار منتشر شده ي نيروي انتظامي تنها از 5 منطقه تهران بيش از 40 هزار تجهيزات استفاده از ماهواره جمع آوري شده است.

سختگیریها برای جمع آوری ماهواره ها این روزها افزایش یافته، این یعنی تمام اقدامات الکترونیک که گفته می شد برای مقابله با امواج ماهواره ای انجام شده، بی تاثیر بوده و پلیس ترجیح می دهد دوباره برای جمع کردن دیشها و ریسیورها، به خانه مردم برود. هر چند پلیس ترجیح می دهد بگوید هیچ سختگیری جدیدی در کار نیست و دارد قانون مصوب سال ۷۳ را اجرا می کند که در ماده ۲ آن تصریح شده "وزارت کشور موظف است با استفاده از نیروهای انتظامی و یا نیروی مقاومت بسیج در اسرع وقت نسبت به جمع‌آوری تجهیزات دریافت‌از ماهواره اقدام نماید.

درحال حاضر سوال اینجاست که آیا منع مردم برای نداشتن ماهواره،به آسیبهای اجتماعی موجود درجامعه اضافه می کند یا ازمیزان آنها می کاهد؟